NAZWA PRZEDSZKOLA
§ 1
1. Przedszkole nosi nazwę: Niepubliczne Przedszkole Montessori Pestka, nazwa organizacyjna: Centrum Montessori Pestka.
2. Siedziba przedszkola: Zabrodzie.
3. Adres: Zabrodzie 21A, 52-327 Zabrodzie.
§ 2
Nazwa używana na pieczęci:
Niepubliczne Przedszkole Montessori Pestka
Zabrodzie 21A, 52-327 Zabrodzie
Tel: 532-083-938
przedszkole@montessori.wroclaw.pl
www.montessori.wroclaw.pl
§ 3
Osoby prowadzące przedszkole to osoby fizyczne: Iwona i Jerzy Lipowscy, na podstawie wpisu do ewidencji placówek oświatowych Urzędu Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie pod numerem 1/2018 z dnia 29 marca 2018 r.
§ 4
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kurator Oświaty we Wrocławiu.
§ 5
Niepubliczne Przedszkole Montessori Pestka jest placówką niepubliczną, działającą w ramach obowiązującego prawa oświatowego i statutu.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 6
1. Niepubliczne Przedszkole Montessori Pestka realizuje płatne nauczanie i wychowanie zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego.
2. Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:
- sprawowanie opieki nad dziećmi i zapewnienie im bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków do prawidłowego rozwoju, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,
- wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka,
- kształtowanie i rozwijanie zainteresowań dzieci,
- wspomaganie twórczego rozwoju,
- kształtowanie postaw tolerancji dla odmienności kulturowej, religijnej i narodowościowej oraz wrażliwości i otwartości na innych ludzi,
- naukę samodzielności, uczciwości i odpowiedzialności,
- wychowanie w szacunku dla prawa i zasad moralnych,
- organizowanie procesu wychowawczo-dydaktycznego w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa,
- przygotowanie do podjęcia nauki w szkole,
- współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i przygotowanie dzieci do podjęcia nauki szkolnej.
§ 7
1. Przedszkole udziela dzieciom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
2. Szczegółowe zasady postępowania w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej określa procedura pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3. Przedszkole w miarę możliwości organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi, jeżeli nie stwarzają one zagrożenia dla pozostałych wychowanków.
4. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, religijnej, etnicznej i językowej.
5. W działaniach wychowawczo-dydaktycznych wykorzystuje sprawdzone metody pracy z dziećmi, programy własne, opracowane plany nauczycieli.
§ 8
1. Sposób realizacji zadań przedszkola:
- zajęcia zorganizowane
- zajęcia organizowane w małych zespołach
- zajęcia indywidualne
- praca własna
- spontaniczna aktywność dzieci
- zabawa dowolna i kierowana
- twórczość artystyczna
- czynności samoobsługowe
- spacery, wycieczki
- imprezy okolicznościowe
- zajęcia dodatkowe organizowane za zgodą rodziców
2. Wobec rodziny przedszkole pełni funkcję doradczą i wspierającą:
- pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej poprzez organizowanie szkoleń dla rodziców,
- informuje na bieżąco o postępach dziecka poprzez organizowanie konsultacji, spotkań indywidualnych, obserwacji zajęć, zebrań rodziców,
- wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności.
PRZEKONANIA RELIGIJNE I TRADYCJE KULTUROWE
§ 9
Zgodnie ze wstępem do Ustawy Prawo Oświatowe z dnia 14.12.2016, w naszej pracy kierujemy się wartościami i tradycjami chrześcijańskimi.
ZADANIA OPIEKUŃCZE I BEZPIECZEŃSTWO W PRZEDSZKOLU
§ 10
1. W przedszkolu każda grupa powierzona jest jednemu lub dwóm nauczycielom.
2. W każdej grupie może być zatrudniony asystent lub pomoc nauczyciela, który współdziała z nauczycielem w zakresie opieki nad dziećmi.
3. Podczas pobytu dzieci w ogrodzie, zajęcia i zabawy odbywają się na terenie bezpiecznym, a sprzęt dostosowany jest do potrzeb i możliwości dzieci.
4. Przedszkole zapewnia bezpieczeństwo dziecka w czasie jego pobytu na terenie placówki oraz w trakcie zajęć poza terenem placówki (wyjścia i wycieczki).
5. W trakcie trwania wycieczki, nadzór nad dziećmi sprawuje nauczyciel oraz asystent lub rodzice, jeśli zostaną o to poproszeni, starając się zachować liczbę opiekunów w stosunku 1 osoba dorosła na 10 dzieci.
6. Każda wycieczka i wyjście poza teren placówki jest wcześniej zgłoszona i uzgodniona z dyrektorem.
7. Rodzice dzieci są poinformowani o wycieczce najpóźniej z jednodniowym wyprzedzeniem.
8. Szczegółowe zasady organizacji wycieczek określa odrębny regulamin.
§ 11
1. Dyrektor przedszkola powierza każdą grupę dzieci opiece nauczycieli:
- nauczyciele są odpowiedzialni za bezpieczeństwo dzieci,
- w trakcie zajęć dodatkowych prowadzonych przez nauczycieli-specjalistów, nauczyciele-specjaliści odpowiedzialni są za bezpieczeństwo dzieci,
- dzieci w trakcie pobytu w przedszkolu oraz poza budynkiem placówki są pod opieką nauczyciela lub innej upoważnionej osoby dorosłej.
§ 12
1. Dziecko powinno być przyprowadzane do i odbierane z placówki przez rodziców, lub opiekunów prawnych, lub upoważnioną przez nich pisemnie osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo dziecku.
2. Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci reguluje Regulamin- Poradnik dla Rodziców.
§ 13
1. Przedszkole oferuje rodzicom polisę ubezpieczeniową od następstw nieszczęśliwych wypadków, grupową, którą rodzic może opłacić lub przedstawić placówce swoją indywidulaną umowę, zapewniającą ubezpieczenie dziecka w trakcie pobytu w przedszkolu.
2. W przedszkolu nie wolno stosować wobec dziecka jakichkolwiek zabiegów lekarskich oraz podawać farmaceutyków, poza nagłymi przypadkami bezpośrednio ratującymi życie dziecka.
3. W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, nauczyciel lub dyrektor informuje rodziców o jego stanie, a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka.
4. W sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie, z równoczesnym poinformowaniem rodziców.
ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 14
Organami przedszkola są:
1. Dyrektor
2. Wicedyrektor
3. Wicedyrektor ds. organizacji
§ 15
1. Dyrektor kieruje bieżącą działalnością przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz.
2. Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole poza obiektem do niego należącym.
3. Dyrektor wydaje decyzje administracyjne w zakresie:
- przyjęcia dziecka do przedszkola, poprzez pisemnej umowy z opiekunami prawnymi dziecka,
- skreślenia wychowanka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola, poprzez pisemne rozwiązanie umowy z opiekunami prawnymi dziecka,
- uznania kwalifikacji pedagogicznych i merytorycznych nauczyciela tzn. ustala czy dany kierunek (specjalność) studiów jest zbliżony z rodzajem prowadzonych zajęć.
4. Dyrektor organizuje i kieruje procesem wychowawczo-dydaktycznym i opiekuńczym stwarzając warunki prawidłowego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne oraz odpowiada za jego poziom:
- udziela informacji o działalności wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej placówki rodzicom wychowanków,
- zatwierdza do realizacji program wychowania przedszkolnego,
- inspiruje i wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy przedszkola oraz podejmowaniu przez nich doskonalenia zawodowego,
- nadzoruje prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej,
- wyraża zgodę na podjęcie na terenie przedszkola działań przez instytucje, fundacje i stowarzyszenia,
- współdziała, jeżeli zachodzi taka potrzeba ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizowaniu praktyk pedagogicznych.
5. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy, dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami, w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników,
- zapewniania odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
- rozstrzygania sporów pomiędzy nauczycielami, nauczycielami a innymi pracownikami oraz nauczycielami, innymi pracownikami a osobami z zewnątrz, w szczególności rodzicami dzieci uczęszczających do przedszkola, na ustną prośbę zainteresowanych stron lub w wyniku poczynionych obserwacji,
- opracowuje koncepcję pracy przedszkola,
- właściwie gospodaruje mieniem placówki,
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
§ 16
1. Wicedyrektor przedszkola przejmuje wszystkie obowiązki dyrektora w przypadku jego nieobecności oraz w sytuacjach wskazanych przez dyrektora.
2. Obowiązki wicedyrektora i wicedyrektora ds. organizacji określają odrębne zakresy obowiązków.
§ 17
1. Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym. W skład rady wchodzą dyrektor, jako jej przewodniczący oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
2. Rada pedagogiczna oraz jej przewodniczący mogą zaprosić do udziału w posiedzeniach inne osoby oraz przedstawicieli organizacji i instytucji współpracujących przedszkolem.
3. Rada pedagogiczna uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny z przepisami prawa i niniejszym statutem.
4. Do kompetencji rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy przedszkola,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- opiniowanie skreślenia z listy wychowanków.
§ 18
1. Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga organ prowadzący.
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 19
1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem dni wolnych ustawowo oraz przerwy wakacyjnej, dni wolnych wskazanych przez dyrektora oraz dni o skróconym czasie pracy, ustalonych każdorazowo na kolejny rok szkolny do 30. września roku poprzedzającego przerwę.
2. Przedszkole jest czynne codziennie, od poniedziałku do piątku, w godz. 7.30 – 17.30, z możliwością wydłużenia tego czasu do 15 minut na specjalną prośbę rodziców.
3. Przedszkole przyjmuje dzieci w wieku od 2,5 lat.
4. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest grupa.
5. Przedszkole przewiduje docelowo funkcjonowanie maksymalnie pięciu grup.
§ 20
1. W ciągu roku przyjmuje się dzieci w miarę wolnych miejsc.
2. Podstawą zapisania dziecka do przedszkola jest przejście procesu rekrutacyjnego i podpisanie umowy o świadczeniu usług oraz zapoznanie się z Regulaminem-Poradnikiem dla Rodziców oraz obowiązującymi regulaminami i procedurami.
3. Zasady procesu rekrutacji określa odrębny regulamin.
§ 21
1. Dokumentacja działalności przedszkola dotycząca procesu opiekuńczo–wychowawczo–dydaktycznego obejmuje miesięczne plany pracy, dzienniki zajęć, zeszyt i karty obserwacji.
2. W planowaniu procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego uwzględnia się zasady pedagogiki Marii Montessori, zgodnie z którym działa przedszkole.
3. Realizacja podstawy programowej odbywa się w trakcie całego dnia pracy z uwzględnieniem ramowego planu dnia.
4. W szczególnych przypadkach dyrektor może zmienić organizację dnia (np. wycieczki, uroczystości).
5. W przedszkolu są prowadzone zajęcia dodatkowe opłacane przez rodziców.
6. Czas trwania zajęć powinien być dostosowany przez nauczycieli i nauczycieli-specjalistów prowadzących te zajęcia do możliwości rozwojowych dzieci.
§ 22
1. Koszty działalności przedszkola pokrywane są ze środków, o których mowa w & 29 statutu.
2. Przedszkole zapewnia w ciągu dnia śniadanie, obiad i podwieczorek oraz napoje ciepłe i zimne.
3. Koszty wyżywienia dziecka w pełni pokrywane są przez rodziców lub opiekunów prawnych dziecka.
4. Dzienna stawka żywieniowa dziecka ustalana jest przez firmę cateringową.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY
§ 23
1. W Przedszkolu zatrudnia się nauczycieli posiadających kwalifikacje odpowiednie do zajmowanego stanowiska oraz pracownicy obsługi.
2. Dopuszcza się możliwość pracy wolontariuszy i odbywania praktyk przez słuchaczy kierunków pedagogicznych.
3. Prawa i obowiązki osób zatrudnionych w przedszkolu określają umowy zawarte z pracownikami w oparciu o Kodeks Pracy.
§ 24
1. Nauczyciel jest odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci przebywających pod jego opieką. Naczelną zasadą pracy jest dobro dziecka i poszanowanie jego godności osobistej.
2. Do zadań nauczyciela należy w szczególności:
- sumienne planowanie, prowadzenie i dokumentowanie, w oparciu o przyjęty program wychowania przedszkolnego, ramowy plan dnia i roczny plan pracy przedszkola,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci i dokumentowanie tych obserwacji,
- współpraca ze specjalistami wskazanymi przez dyrektora przedszkola,
- ścisłe współdziałanie z rodzicami (opiekunami) dziecka w sprawach wychowania i nauczania, z uwzględnieniem prawa rodziców (opiekunów) do znajomości zadań wynikających z programu wychowawczego i uzyskiwanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- indywidualne konsultacje z rodzicami,
- dbałość o mienie przedszkola,
- sporządzanie pomocy rozwojowych zgodnych z założeniami pedagogiki Montessori,
- doskonalenie zawodowego i pedagogicznego.
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§ 25
1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 do 7 lat.
2. Do przedszkola może uczęszczać dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.
§ 26
1. Dzieci w przedszkolu mają prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego,
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania ich godności osobistej,
- życzliwego i podmiotowego traktowania,
- szacunku dla wszystkich swoich potrzeb,
- poszanowania osobistej własności.
2. Dziecko w przedszkolu obowiązane jest do:
- postępowania zgodnego z normami i wartościami współżycia społecznego,
- stosowania się do przyjętych wewnątrzgrupowych umów dotyczących współdziałania i współżycia w grupie dziecięcej,
- przestrzegania zasad ustalonych przez nauczyciela, jako osoby ponoszącej odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu.
§ 27
1. Dziecko może zostać skreślone z listy dzieci przyjętych do przedszkola, jeśli:
- Rodzice lub opiekunowie dziecka zalegają z opłatami za jeden miesiąc, czyli jeśli opóźnienie płatności przekracza 30 dni.
- Dziecko swoim zachowaniem powoduje zagrożenie bezpieczeństwa, zdrowia lub życia innych wychowanków placówki lub wychowawców, w tym takie, które powodują uszkodzenie mienia lub ciała (bicie, drapanie, szarpanie, gryzienie, kopanie, rzucanie przedmiotami, ucieczki poza teren przedszkola), powtarzające się z częstotliwością powyżej 3 razy w ciągu miesiąca.
- Rodzice (opiekunowie prawni) zataili ważne informacje o dziecku, które uniemożliwiają jego pobyt w placówce.
RODZICE
§ 28
Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami wychowanków w zakresie wychowania i opieki nad dziećmi, a formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów określa odrębny regulamin – Regulamin - Poradnik dla Rodziców.
FINANSOWANIE PRZEDSZKOLA
§ 29
1. Opłaty rodziców lub opiekunów dzieci uczęszczających do placówki.
2. Odpłatność za usługi świadczone przez przedszkole obejmuje koszty związane z opieką i wychowaniem dziecka, zajęciami wpisanymi na dany rok szkolny jako zajęcia obligatoryjne dla wszystkich dzieci i ustalana jest przez organ prowadzący.
3. Dotacje z budżetu Gminy Kąty Wrocławskie w wysokości określonej przepisami ustawy o systemie oświaty.
4. Środki pozyskane z programów i funduszy celowych, pozyskanych przez przedszkole lub organ prowadzący na rzecz placówki.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 30
1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej placówki określają odrębne przepisy.
§ 31
Statut wchodzi w życie 1 grudnia 2019 roku.